субота, 22. март 2014.

PRVI POPIS STANOVNISTVA NOVOG SADA (PETROVARADINSKI SANAC) IZ 1717.GODINE

spisak VAROŠKIH GRAĐANA Petrovaradinskog Šanca iz 1717 godine:


Đorđe Taubenbay - brodar
Jovan Kuruc - kazandžija
Franc Haler - gostioničar
Josif Svide - čizmar
Jovan Đorđe Helfer - bravar
Hristofor Badinski - trgovac
Jovan Goldšolt - kiridžija
Volf Franc Blauman - kovač
Grujo Bostandžija - nadničar
N. Ugrinić - sapundžija
Matija Honsdorfer - mlinar
Karl Leopold Šorn - pekar
Anton Klik - baštovan
Marko čivutin
Đorđe Litman
Ignjat Ninković
Jakov Mertens
Živan Čojlija
Jakov čivutin
Jovan Caner - brodar
udova Ilije Staničina - gostioničarka
Andrija Merko - kuvar
udova Dobrovićka 
udova Šuperovica - gostioničarka
Valentin Urlih
Đorđe Slovak - biroš
Đorđe Slezak - biroš
Đorđe Horvat - biroš
Maurer - zidar
Mihajlo Vidilć (?) - biroš
Pavle Stonarec
Živko Gajkanc
Kiril
Matija Butković - kočijaš
Ignjat Butković - kočijaš
Miška Futoker - trgovac
Petar Čizmadija - trgovčić
Jovan Sapundžija - sapundžija
Valentin Puhner - kovač i vlasnik mlina
Čota
Stevan Radojić - trgovac
Luka Bajac - trgovac
Martin Rimer - tabak
Stevan Čizmadija - čizmar
Kiril Čizmadija - čizmar
Nikola Čizmadija - čizmar
Stevan Pripovidal - trgovac
Nedeljko Terzić - trgovac
Đorđe Đurec - čizmar
Vujo Čizmadija - čizmar
Mojsej čivutin - trgovac
Mita Karlovčanin - trgovac
N. Major - trgovac
Kolvov - kočijaš
Mihalj - marveni trgovac
Sremac - marveni trgovac
Stojić pisar (scriba) - trgovac
Vošar 
Živko - trgovac
Mihajlo Ćurčija - kožarski trgovac
Petar Abadžija - krojač

NAJSTARIJI STIHOVI U KOJIMA SE POMINJE BEOGRAD (iz 1476.godine)

Најстарији стихови у којој се помиње Београд налазе се у Националној библиотеци Сечењи у Будимпешти као једини сачувани примерак мађарске епске песме. Тек после ње долазе чувена певања султановог песника Белгради Наџмија у спеву „Шах о геда” око 1521. године...



епознати певач није жалио ни гласа ни времена да у 150 стихова, у десетерцу, испева епску (јуначку) песму „Szabacs viadala” (Опсада Шапца), нешто мало после 1476. године. У њој су, у оквиру борбе мађарског краља Матије Корвина против Турака, описана 33 дана опсаде града на Сави, од 12. јануара до 15. фебруара 1476. године. Иначе, детаљан опис битке дао је италијански хроничар Антонио Бонфини (1434–1503), лични познаник Леонарда да Винчија, у свом делу „Десет векова мађарске повести”.
   
Не зна се ни ко је ни када записао песму „Опсада Шапца”. Извесно је само да је 1871. године рукопис открио мађарски научник Верхај Деже и да се данас чува у Националној библиотеци Сечењи у Будимпешти, као и да је то најстарија, у оригиналу сачувана, мађарска историјска песма којој, видљиво је, недостаје почетак. Код нас се њени први спорадични преводи појављују 1937/1939, заправо десетак стихова у „Прилозима проучавању народне поезије” Светислава Стефановића, а 1957. године Енвер Чолаковић у Загребу, у „Златној књизи мађарске књижевности”, објављује делове песме.

оже да се каже да је песма „Опсада Шапца” или „Десетерац о Павлу Стријемљанину и Ђерзелез Алији”, како је код нас преведена, најстарији облик десетерца, и први запис уопште епске песме на овим просторима.

   Знајући да је реч о
средњевековном аутору, по форми „chanson de jeste”, садржај детаљно описује српске народне јунаке у књижевном и повесном смислу. У општем смислу, пак, постоји сагласност о допирању десетерачких форми с Југа у мађарску ренесансну књижевност која употребљава израз
„у српском маниру”, а све да
би упутила на облик десетерца у националној поезији. У сваком случају, ова песма је доказ о великим и далекосежним преплитањима српске културе са важни европским центрима.



ако није прави образац српске песме, она је несумњиво први запис епског десетерца из трезора наше баштине. У њој се пева о јунацима српске епске књижевности, Павлу Стријемљанину и Ђерзелез Алији. И не само о њима, историјски догађај десетерца обухвата још ширу галерију српских епских јунака, као и значајних историјских личности ван књижевне жиже, попут Митра Јакшића, Вука Змај Огњеног, али и Влада Цепеша и султана Мехмеда Другог. Дакле, овде је реч о најстаријем запису десетерца у вези с традицијом епске народне песме у којој су српски јунаци ( што се поткрепљује у чињеници да је песма научно датирана пре датума две наше најстарије бугарштице, бугарштице о Рибању и бугарштице о Сибињанин Јанку), већ и о најстаријем оригиналном запису десетерачке форме.
    Спев је вредан доказ везе европског дворског пентаметра са српским епским десетерцем, пре свега изражено кроз „geste de roi” и херојски дистих.

Опсада Шапца
........................


А Стријемљанин што се ту стеко
Дубину рова дуго је гледо –
Јер онај што Шабац створи
На топове се многе ослони –
Па се врати хитро белом граду
Краљевоме граду Београду
И бродова што је тамо било
До Дунава града опловило
Матија их Савом повукао
И Шапцу их граду дотеглао:
Рају силну у круг поставио
Вел’ку тврђу води направио
Силне лађе у ровове пловне
Топовима да бедем оброне
Све бродове и дрвене шајке.
Кремен пушка’ са тврђаве ројним
И стрелама многим и надбројним
С анџаром и ђулетом грдним
Абердаром оловитим срдним
Тукли су их хитро, без одмора
Да их сатру данцу до помора
Бише силно, до милости лоше
Огромну им штету нанесоше
Угри лете боју на мегдана
Али многих допадоше рана
Неки од њих живот изгубише
А за краља часно погибоше
Прв’ погибе млади Симон Вардај
Кукала му мати сиња вазда.
Беше богме, јунак над јунаком
Кад погибе од таната лаког
Други беше чешки дели-јунак
– Обојица Богу до додвора!
Нек је чврста вера вама свима
Да ће огња ватра сила жива
И све друге што ће бојак бити
Богу милом чисто гнездо вити!
Молимо се за душе јунака
Богу слава и Богу је хвала
Све је добро што дао је нама
За добитак шабачкога града
Делије су Богу навек миле
Вишњи даје јуначкоме срцу
Вишњи хвали витеза јунака
Какав бој се Шапцем збио
То зна онај који га је био
Све јунаци силнији од силнијих
Који краљу јесу од највернијих
Што опсаду ласно спроведоше
И на добар глас изађоше
Подно тврђе ако Чеси бришу
Погибоше смело у јуришу
Нарочиту борбу заподеше
А јунаштво свету наденуше
Но кад Чеси грунуше унутра
Шапца наста покољ невиђени
– Чеси дају, а Турци уздају –
С куле Турци огањ отворише
Са чаршије крвав бој разнеше
Многи јунак погибе онамо
Што од зрна што од рова хладног
Клета нек је храброст Османина
Падоше од обести тиранина
Колко јоште од чојаства свога!
(Но сад доста од такве кукњаве
Вратимо се на јуначко уздање)
Петнаест хиљад стиже коњаника
Да помогне Шапца бојаника
Уто ето славног бег-Алије
И са њиме јахача делије
Испред Шапца на збор поче звати
Хтеде савет о боју им дати
Ал не успе јер се Угри множе
А кад Краље поче беседити:
Бубњи ставни громко забубњаше
Трубе зурли гласно затрубише,
Небо буком ко да распеше,
А делије силне заурлаше,
Да ордије не би говор чуле
Да не приме савете бегове.
Залуду је беше Шапцу дошо
Горе пошо а још горе дошо
Од тог гласа војске уплашише
А делије гредом зачудише
Тешка срца а спуштених глава
Од помоћи буди Боже с нама!
Не имаше до друга избора
Да се врате кући од покуда.
А ето ти младог Турчин Хамзе
Ка мађарским дели-јунацима
Да некога од својих нађе
Из Шапца испред турске тврђе.
И побеже славном краљу Матији,
Указа му место погодито
Одакле ће боље Шабац бити
И лакше га тако освојити -
С тог белега поче грмљавина
Са свих страна муња абердима
И шанчева што је свега било
Свако зрно сврху погодило
Са Турцима још се приповеда
И зрну се право у циљ гледа
Голем јад на некрста сађе
А хришћанству тад сунце изађе
Виде Турци да губе тврђаву
А султану да јаве не смеју
Већ стадоше да већају боље:
Нека иде ко је какве воље,
Коме вођи да се приклањају -
Ко султану, ко угарском краљу,
А да блага од шабачког града
Не узима никоја посада
У Шапцу га дакле оставише
А град Шабац краљу поклонише.
Да краљево Слово што доноси
Изнутра ниједан не покоси
То они добро спроведоше
Да се краљу већма допадоше.
Драго беше њему и народу,
Што узеше у погодбу правду
А достоји свакога владара
Да опрости заточнику права
Те за пример и свима онима
Што је дато ка другим људима
На које се вољом смиловао
И милости своје показао.
Тако паде шабачка тврђава
И по њози тушта абердара
На то мноштво краљ додаде више
А град Шабац часно утврдише
И јунаке у њему остави
Да зијана нико не направи
Кад је било како је и било
И Турцима кад је опростио
А краље се ка Будиму врати
Са послугом турском да га прати
Краљ се врати, а сви се чудише
Чаршијама будимским пудише
Кад у двору премудрога краља
Гледали су раскоши Турака
Милостивног краља што га служе
По гласима што о двору круже
А кад абер у Турску стизаше
Турски цар их бесно проклињашe.

Превод: М. Чудић – Л. Кузмановић

                                                    

акле, најстарији примери епских јуначких песама у Срба су, хронолошки: „ Szabacs viadala” 1476. година, бугарштица о Сибињанин Јанку (Djoja del Kole, година 1497, Izabele del Balco) и П. Хекторовић „Рибање и рибарско приговарање”, 1555. година.


Аутор: 
 Лепота Л. Кузмановић

петак, 21. март 2014.

MIŠČIĆE - RODNO MESTO SVETOG SAVE

Мишчиће – родно место Светог Саве

Насеље Мишчиће налази се у подножју планине Голије, на само пар километара од Новог Пазара. Иако га чини мали број становника, нешто више од две стотине, Мишчиће се, у последње време, све више помиње. Разлог томе јесте оживљавање српске историје и Немањићке династије.
Свети СаваДок са својих обронака гледа на светионике Ђурђевих ступова, једну од многих новопазарских светиња, Мишчиће и у себи чува светионике српске историје и великих догађаја. По чему је Мишчиће свето место? Наиме, у долини села Дежеве, у поменутим Мишчићима, рођен је 1174. године Растко Немањић, најмлађи син Стефана Немање. Поред тога што је био монах и игуман, Растко је, такође, био одличан дипломата, књижевник и први српски архиепископ. Место рођења овог српског племића из династије Немањића недовољно је осветљено, помиње се само назив насеља. Међутим, Мишчиће је познато и по другим, значајним догађајима из периода Немањића. Сматра се да су Немањини дворови били управо у Мишчићима. У овом месту одржан је чувени Дежевски сабор 1282. године. Дежевски сабор познат је по браћи Драгутину и Милутину, а конкретно 1282. година по чувеној Драгутиновој беседи, коју је говорио када је предао престо своме брату Милутину. Сматра се, такође, да су овде рођени и потоњи Немањићи, Душан Силни и Урош Други, касније назван Урош Нејаки. Последњих година, чланови удружења „Рас“ претендују да оживе успомене некадашње српске славе, па сваке године обележавају Дан Немањиног сабора. Уз пригодан програм и уз присуство свештеника и мештана, евоцира се период Немањића и дух некадашње српске државе.
1424529_10200466980750177_174902492_nСамо име овог светог насеља бивало је често предмет различитих тумачења, од народних веровања до чињеница. Уврежено је мишљење које потиче од веровања да је Стефан Немања, узевши тек рођеног Растка у наручје, прво изговорио: „Мишићу мој, мишче моје“. Тепање, као израз родитељске љубави, прерасло је у име села. Ово веровање је постало широко распрострањено тако да се данас у потпуности може сматрати историјском чињеницом. 
Житељи Дежеве и Мишчића и данас сваки обронак, сваку стазу и сваки камен свог села сматрају светим, јер су тим пределима пролазили Немањићи, ишли у лов, ишли у борбу, доносили велике одлуке, оснивали прву српску државу. Жал ових становника јесте у томе што упориште Немањића пада у заборав, што се српска историја потискује, али су ипак срећни, јер, како кажу, имају привилегију да корачају стазама великих Немањића.
Будући да Рашка област обилује многим црквама и манастирима чији су ктитори управо Немањићи, неопходно је оживети и место њиховог рођења, место где су живели и световним и духовним животом. Насеље Мишчиће неправедно је запостављено, али становници полажу наду у удружење „Рас“, које је већ почело са радом на оживљавању историје забележене у поменутим Мишчићима. Велики напредак огледа се у грађењу цркве и богомоље у близини парцеле, где је пре осам стотина година такође постојала црква. Иницијатори овог подухвата били су монаси манастира Ђурђеви ступови који су пружили финансијску помоћ и купили земљиште на коме ће се црква градити. Остаци старе цркве налазе се под заштитом Удружења за заштиту споменика, а нова црква ће представљати ново, годинама угашено светилиште Немањића. Житељи се надају  да ће једног дана ово насеље постати и туристичко место, са свим неопходним путоказима и обележјима, тако да ће, не само становици Новог Пазара, већ и посетиоци из целе Србије моћи да дођу и упознају постојбину Немањића – родно место Светог Саве.

GENERAL SRPSKE KONJICE HENRI MEKAJVER

Генерал српске коњице Хенри Мекајвер

У тешком ратном XIX веку, у коме је било преко сто ратова и када је пуцњевима у околини Невесиња 1875. започета незаустављива борба српског народа за потпуно ослобођење од турског ропства, мало су позната дела или макар трагови храбрих странаца који су се борили под српском тробојком. Поред руских добровољаца под командом генерала Михаила Черњајева и пуковника Николаја Рајевског, скоро да се у потпуности заборавило на лик и дело генерала српске коњице, пореклом америчког Шкота, Хенрија Мекајвера (Henry Ronald Douglas MacIver), који је као носилац Таковског крста увршћен у шест највећих плаћеника свих времена. Каријеру је започео као заставник у Индији учествујући у побуни Сепоја 1857, затим је у Италији био Гарибалдијев поручник, у Шпанији капетан претендента на круну Дон Карлоса, у америчком грађанском рату мајор у војсци Конфедерације, у Мексику потпуковник под царем Максимилијаном, пуковник под Наполеоном III, капетан коњице за египатске Кедиве који су се борили против Турака 1867. и капетан коњице и бригадни генерал српске војске под краљем Миланом Oбреновићем. Ово су само нека од његових војних звања. Године 1884. објавио је књигу о свом животу која се звала „Под 14 застава“. Након објављивања књиге ратовао је под још четири.
1. Henry McIverХенри је рођен на Божић 1841. године на броду који је пловио ка обалама Вирџиније. Његова мајка је била Американка из Вирџиније Ана Даглас, а отац Роналд Мекајвер, родом Шкот и млађи син поглавара клана Мекајвер. До своје десете године живео је у Вирџинији, а потом се сели у Единбург код ујака, генерала Доналда Грахама, на школовање. Васпитаван у војничком духу, са великим утицајем ујака, већ након шест година учествовао је први пут у борбама у Индији као заставник. У Сепојској револцији 1857. није ни слутио да учествује у великом рату из којег је једва главу извукао. Био је рањен у руку и мачем исечен по глави чија је оштрица пробила фронталне кости. Спасао га је дебели мокри пешкир који је носио испод шлема као заштиту од сунца. Након исцељења ране остао је још шест недеља у болници и потом се одмах прикључио војсци Источне Индије. Као Гарибалдијев Црвенокошуљаш и поручник 30. маја 1860. године учествује у бици код Клатафимија где побеђују напуљског краља и присуствује свечаном уласку Гарибалдија у Напуљ. Када је револуционарни морал пао након неуспелих покушаја да се освоји Рим и истера папска власт, одлази у Шпанију на позив Дон Карлоса, претендента на престо и кратко учествује у ратовима против Марока. Његово умеће је били довољно добро да му Дон Карлос понуду титулу маркиза у случају да постане нови краљ. Али није се дуго задржавао у Европи, јер се над његовом домовином надвијао грађански рат у којем је учествовао од почетка 1861. на страни Конфедерације под командом генерала Џексона и Стјуарта стациониран у Ричмонду, Вирџинија, где је рањен четири пута. После слома Конфедерације 1865. године повлачи се са осталим официрима у Мексико, где служи цару Макскимилијану све до његове егзекуције и цару Наполеону III коме служи у Египту, где се први пут сусреће са Туцима. Ратовао је и у Десетогодишњем рату на Куби, у Бразилу и Аргентини. Кад је започет Критски устанак 1869. ратовао је на страни Грка успешно наговарајући египатске Копте да пређу на страну хришћана и напусте турску војску.
Мекајвер у српској коњичкој униформи
Мекајвер у српској коњичкој униформи
Његова борба против Турака довела га је преко Албаније у Црну Гору где је скупљао нове добровољце за рат. Када се звекет оружја поново огласио Балканом, Хенри је водио своје добровољце по херцеговачким гудурама и стењу ратујући искључиво герилски. Тамо је и ступио у контакт са Петром Мркоњићем чији су га војници у шали прозвали „Индијанцем који ратује као четник“. После Херцеговине одлази у Лондон да сакупља добровољце за коњицу која ће по позиву кнеза Милана Обреновића ратовати у новом рату против Турака чија ће се бојишта пребацити у долину реке Мораве. Када се вратио у Београд 1876. године основао је бројну коњичку бригаду која је носила назив Витезови црвеног крста. Српски војници су га памтили као строгог седокосог господина који се облачио по последњој моди Луја Наполеона када није носио униформу. Имао је светлоплаве очи и ожиљак преко чела. Као дописник британских новина „Hour“ описивао је стање Срба и осталих хришћана на Балкану, где се трпео бес Турака, нарочито наглашавајући положај жена и деце у таквим околностима. Говорио је да ће витезови бити посебно одабирани из редова српских и руских добровољаца који већ имају искуство ратовања поредивши предстојећи рат са славним Крсташким ратовима. Тако је за почетак стекао славу у Србији и приближио британској јавности њен проблем. После првих недеља борбе разрешио је десетине војника што говори о његовој строгоћи и дисциплини за коју је марио. Његова бригада бројала је хиљаду и петсто пре борби за Моравац, а потом око две хиљаде коњаника. Поштовање према бригади Хенрија Мекајвера је расло, па чак и румунски принц Нико, рођени брат кнегиње и доцније краљице Наталије Српске, прикључио се Хенријевој коњици. Највише се истакао у  борбама око Тимока и Мораве, где је водио српско-руске коњанике у биткама око Алексинца од 28. до 30. септембра. Српски министар војни Блазнавац доделио му је Таковски крст са допуштењем руског генерала Черњајева, под чијом је командом био стациониран код Делиграда. Од Руса је добио Златну медаљу за храброст. Господин Луис Ферли, секретар Лиге савезника хришћана под Турцима, описао је тај догађај одликовања бригадног капетана Хенрија Мекајвера 10. октобра 1876. следећим речима: „Након освештавања заставе српског архиепископа, капетан Мекајвер је почасно сложио српску заставу са својим војницима и уз присуство кнеза Милана Обреновића, предао је у руке кнегиње Наталије. Био је обучен у сјајну униформу врховног комадната српске коњице на којој се сијао Таковски крст. Генерал Черњајев му је пришао и са својих груди скинуо Златну медаљу за храброст, те одликовао Мекајвера.“ Хенрију је војевање у Србији било најуспешније и ту је остварио највиши војни чин као бригадни генерал, плата је била добра, а и борби је било пуно. Био је миљеник у ројалистичким круговима у Србији, Румунији и Грчкој, али исто тако поштовао га је и народ. Србија је једина земља у коју се генерал Мекајвер враћао да посети у миру причајући о њој са поштовањем и са пуно емоција по Сједињеним Државама и Великој Британији. Са краљем Миланом се спријатељио и дружење су наставили током његовог боравка у Паризу, а за краљицу Наталију је био спреман да брани њену част и у дуелима у којима је три пута успешно побеђивао. Иако немирног духа генерал Мекајвер није подносио мирна времена, те је напустио Србију 1878. Наставио је војевања по свету, поново на Куби и у Шпанији. Оно по чему је био запамћен јесте да је рекао да је Србија једина његова партија живота. 
Под старе дане Мекајвер је живео на релацији Вирџинија–Енглеска, продајући морске плодове уз помоћ сина и кћери. Ниједна од осамнаест држава га се није сећала, а камоли Сједињене Државе против чије власти је ратовао на страни Конфедерације. Хенри је био изузенто поносан човек и никада није желео да тражи помоћ од држава за које је ратовао и никако није заслужио заборав од тих председника, краљева, кнежева, царева и осталих којима је служио. Али много тога се променило: Куба је била слободна, његови Јужњаци су носили плаве униформе Абрахама Линколна, царевине Мексико, Бразил и Француска су постале републике, а српска династија коју је највише поштовао била је угашена атентатом. Ни од једне једине државе није добијао пензију, уважени положај или сидрилиште за свој брод којим је пропутовао светска ратишта. Говорио је поносно да је сваку земљу за коју је ратовао осећао као дом, али заправо ни у једној га није имао. Њујорчанин Ричард Хардинг Дејвис га је 1906. године уврстио у шест највећих плаћеника свих времена написавши књигу „Шесторица који су се усудили: Животи шесторице највећих плаћеника“. Пред крај живота веслао је својим рибарским чамцем, огрнут војним ћебетом и стискајући балчак српске коњичке сабље. Осећао је да га авантуре изнова зову.

KAKO SU TURCI OSVOJILI SRBIJU

Како су Турци освојили Србију

У априлу 1439. године султан Мурат II је с великом војском упао у српску Деспотовину. Иако је деспот Ђурађ Бранковић на турском двору имао савезнике, међу којима и рођену кћер Мару – удату за султана неколико година раније (1435) – то му овог пута није много помогло да заустави турску бујицу.
sa-kosova-jankoПроцењује се да је хришћанска војска у бици код Варне изгубила више од половине војника (око 12.000) док су турски губици били још већи
Убрзо су Османлије прегазили сву Србију осим два утврђена града који су се огорчено бранили – деспотова престоница Смедерево и главни извор богатства, рударско место Ново Брдо, где се копало сребро, по чему је Србија тада била позната у целој Европи. Након што је једно време лично предводио одбрану Смедерева, деспот се пребацио са супругом Ирином (Јерином) и малом пратњом преко Дунава како би у Будиму потражио помоћ од мађарског краља. Уз себе је носио и највећи део свог богатства, потребног да прикупи војску за даљи рат. У међувремену, након три месеца огорчене одбране, браниоци Смедерева су се предали (августа 1439. године). Скоро годину и по дана касније (априла 1441) пало је и последње слободно место: Ново Брдо.
„Пишу да је у тој дугој опсади од четири године (Новог Брда) била толика глад да су неки, поред тога што су јели непристојне и забрањене ствари још гризли и јели сопствене руке.” (хроничар Мартин Сегоно).
Од деде Срба
sibinjanin-jankoСибињанин Јанко (1387-1456)
Деспот Ђурађ Бранковић, иако већ у шездесетим годинама, није посустајао у отпору. Неко време боравио је у Зети, па се поново вратио у Угарску, неуморно радећи на тражењу подршке и прикупљању војске која би могла да се супротстави Турцима. Слао је изасланике свуда где је могао да се нада помоћи – на папски двор, у Напуљ, у Дубровник, Милано, Будим… У тој потрази нашао је достојног саборца: Јаноша-Јанка Хуњадија. Јанош Хуњади (у нашим народним песмама познат као Сибињанин Јанко) рођен је око 1407. године у породици ситних влашких племића из Трансилваније која се у време његовог оца уздигла до грофовске части. Отац му се звао Војк, а деда Срб, што можда указује и на њихово мешано влашко-српско порекло. Као пратилац угарског краља и немачког цара Жигмунда, Војк је добио на управу замак Хуњади по коме је породица добила име.
Млади Јанош је у бројним војним подухватима врло рано исказао велику ратничку даровитост. Учествовао је у хуситским ратовима краља Жигмунда, где се упознао с новим техникама борбе, попут коришћења нарочитих борних кола (неке врсте покретног утврђења) – вагонберга – на која је постављено још доста примитивно ватрено оружје и који су били врло успешни у одбрамбеној тактици. Једно време боравио је и у Италији, где је упознао начине војевања ренесансних кондотијера (плаћених војсковођа) попут чувеног Лодовика Сфорце.
Током тридесетих година петнаестог века, борци Јаноша Хуњадија успели су да у неколико сукоба нанесу тешке губитке Турцима. То му је брзо донело славу, титулу бана Северина, војводе Трансилваније, капетана Београда (који је након смрти деспота Стефана Лазаревића поново припао Угарској) и улогу главног предводника одбране мађарских граница од Турака.
Након пада Деспотовине, Турци су упадали у пределе преко Дунава. Ипак, успешна одбрана Београда, који је војска султана Мурата II опседала шест месеци (током 1440. године) и две блиставе победе над турским одредима у Ердељу и у Влашкој које је Хуњади остварио 1442. године, дале су Мађарима и другим хришћанима наду да Турци нису непобедиви.
Краљ, кардинал, војсковођа и деспот
vitezВишегодишња настојања деспота Ђурђа да се створи велика коалиција која би напала Турке и ослободила Србију дала су плода почетком 1443. године. У Мађарској је на престо ступио млади и предузимљиви краљ Владислав (Ладислав) III Јагело. Папа Евгеније III подржао је крсташки поход на Турке и у том циљу упутио посебног изасланика, кардинала Јулијана Чезаринија. Прилика за напад на Турску била је повољна, јер је султан био заузет ратовањем у Малој Азији против емира Караманије. Државни Сабор у Будиму одобрио је војни поход. Не жалећи труда ни новца, Хуњади и деспот скупили су војску у којој је било око 25.000 Мађара, Пољака, Чеха, Немаца, Влаха и Литванаца. Њима се придружило и 10.000 српских ратника, тако да је војска бројала укупно готово 35.000 коњаника и стрелаца. Пратило ју је 3000 ратних „вагона”.
У јесен 1443. године велики хришћански војни савез – нова крсташка војска – упутио се преко Дунава, предвођен једним младим краљем (Владислав), једним спретним војсковођом (Јанош) и једним искусним државником без државе (Ђурађ Бранковића). Све их је пратио и надзирао један нестрпљиви папски кардинал (Чезарини). Беше то, након дугог времена, први знак наде за хришћане, иако не можемо да будемо сигурни да су сви на Балкану заиста држали страну крсташима. Наиме, у то доба, турска држава била је доста уређена и без сувишних захтева према сељацима у погледу разних пореза, давања и обавеза. „У турској земљи постоји добар поредак и влада велики ред”, написао је бивши јаничар Констан из Островице у успоменама (око 1497).
С друге стране, западне војске често су се према становништву на турском подручју понашале као да се ради о непријатељима који могу слободно да се пљачкају и тлаче. Осим тога, жестоко су проповедали унију православних с католичком црквом, сматрајући све оне који нису признавали папу као отпаднике које не вреди помагати. Ипак, на разним странама Балкана дошло је до побуне против турске власти. Дигли су се градови Ново Брдо и Сребреница. У новембру 1443. године знаменити Ђурађ Кастриот Скендербег одбацио је ислам, напустио турску војску и у месту Крује прогласио независност. У Мореји, деспот Константин Драгаш Палеолог (каснији последњи византијски цар) такође је напао турске посаде.
Мирољубиви султан
Први сукоб с Турцима десио се код Алексинца. Код места Бован, Хуњади је с претходницом од 12.000 коњаника до ногу потукао румелијског беглербега Касима и још неколико санџакбегова. Убијено је око 2000 и заробљено двоструко више турских војника. Поход се по хришћане настављао успешно. Заузети су Ниш и Софија, а затим се војска преко планина упутила ка равници Тесалије, односно према Једрену. Већ је наступила тешка зима и војска се све спорије кретала кроз завејане пределе. Децембра 1443. године код места Златице, у завејаним буковим шумама, по цичи зими, дошло је до новог судара две војске. Турци су овог пута успели да задрже напад па су крсташи, у немогућности да даље напредују и у несташици хране, одлучили да крену натраг.
angoraУ повратку, хришћани су још два пута, код Софије, па онда поново код Ниша, успешно разбили турске нападе. Победничка војска се јануара 1444. године већ налазила на северу Србије. Беше то можда најуспешнији хришћански поход против Турака још од времена када су се ови појавили на Балкану. Међутим, и поред убеђивања деспота Ђурђа да се крсташи задрже јужно од Дунава, донета је одлука да се војска врати у Мађарску и да се сачека следећа сезона за нови напад.
Победе хришћана и њихов продор унутар турске државе оставили су дубок утисак на султана Мурата . Он је сад постао главни поборник мира. Преко жене Маре и другим каналима, послао је понуде деспоту Ђурђу и краљу Владиславу за склапање десетогодишњег мира. Услови мира, закљученог у Сегедину јуна 1444. године, били су повољни по српског деспота. Султан је вратио све српске градове (њих 24) укључујући Смедерево и Ново Брдо, и ослободио све таоце, међу њима и деспотове синове (Гргура и Стефана) који су, нажалост, били ослепљени током турског заточеништва. Тако је Ђурађ Бранковић успео нешто што до тада није остварио нико на Балкану: да поврати слободу својој већ прегаженој и опљачканој држави.
Нови поход
Некада је тешко установити зашто је нека битка добијена или изгубљена. Података и сведочанстава, посебно у средњем веку, најчешће је остало мало или нимало, као што је то, на пример, случај и с повести о Косовској бици. Након самог догађаја вести су се шириле споро, неповезано, понекад нетачно. Међутим, најчешће, иако не увек, успех битке зависио је од величине војске. Управо то је био случај у бици код Варне 1444. године, у којој се турска сила поново сукобила с удруженим хришћанским оружјем.
Припреме за сукоб код Варне имале су необичан ток, како на хришћанској, тако и на турској страни. Након Сегединског мира с Турцима, закљученог на десет година, хришћани су били подељени око даљег ратовања. С једне стране, легат Чезарини свом снагом се залагао за обнову напада на Турску, одбацујући услове тек склопљеног мира и тврдећи да је претходна година показала да турска сила није оно што се мислило. С друге стране, српски деспот Ђурађ, након што се вратио у своју државу, најодлучније је одбио да прекрши тек закључени уговор и да се бори у новом походу против Турака. На турској страни драма је била још већа. Под утицајем пораза у хришћанској офанзиви из 1443. године, султан Мурат II, који је иначе био склонији медитацијама него ратовању, решио је да се повуче с престола и да власт остави малолетном сину од дванаест година.
„Оставивши царство и читаву владавину сину своме Мухамеду, он из велике туге сам ступи у калуђере, који се називају дервиши…” (Константин Јаничар)
Међутим, млади Мехмед није имао ауторитет свог оца. Јаничари су се побунили, док је са запада претио нов напад. Мехмед је оцу послао следећу поруку: „Ако си ти још султан, дођи и води своју војску против неверника. А ако сам ја султан, наређујем ти да дођеш и водиш моју војску.” Усред општег притиска, Мурат II је попустио и поново преузео власт.
bscap0005У Будиму, „ратна странка” и краљ Владислав и Јанош Хуњади донели су одлуку да крену у нови поход на Турску. Октобра 1444. године, заобишавши земље ранијег савезника а од сада „непоузданог” деспота Бранковића, прешли су Дунав код Оршаве, у Влашкој. Затим су се кроз Бугарску упутили ка Црном мору, према Варни. Међутим, краљ и његов војсковођа у нови поход водили су готово двоструко мању војску – свега око 20.000 војника, рачунајући ту и 4000 Влаха војводе Мирчете.
Очекивало се да ће се овој војсци придружити сви побуњени хришћани Балкана, као и војна флота коју су припремили Венеција и папа уз подршку бургундског војводе. У писму у коме је папи оправдавао пораз, Јанош Хуњади је записао: „Многи суседни принчеви Влашке, Бугарске, Албаније и Цариграда обећали су велику војну подршку и говорили нам да им пожуримо у помоћ… јер је све за нас било обезбеђено… Међутим, после неког времена постало нам је јасно да се не можемо ослонити на стара обећања… Нашли смо се лоше опремљени на непријатељском територију.”
Када су крсташи стигли до Варне, никаквих бродова ту није било. Хришћанска флота и даље је чекала у Босфору, с намером да спречи прелазак турске војске из Мале Азије у Европу. Скендербега, који је такође кренуо у помоћ крсташима, спречио је Ђурађ Бранковић да пређе преко његових поседа. Мурат II је успео, кријући се од хришћанске флоте, да своју анадолску војску од 40.000 војника пребаци преко Босфора. У томе су му помогли Ђеновљани из града Пере (код Цариграда), за шта су били богато награђени (према причама, добили су златник за сваког превезеног војника). Сада је султан био у могућности да окупи целокупну турску војну силу (румелијску и анадолску војску) и да највећом брзином крене ка непријатељу.
Злосрећни краљ
Ујутро десетог новембра 1444. године мала хришћанска војска која је у Варни узалудно ишчекивала помоћ суочила се с огромном султановом силом, можда и три пута бројнијом. Хришћани су практично били опкољени, с једне стране морем, с друге стране мочварама, бреговима и османском војском. Хришћанске вође разматрале су две лоше могућности које су им преостале: да покушају да се повуку или да ипак прихвате неравноправну борбу. Одлучиле су речи Јанка Хуњадија: „Бекство је немогуће, предаја је незамислива. Кренимо храбро у битку и оправдајмо част нашег оружја.”
Пре почетка битке наиђе олуја коју су хришћански војници сматрали за лош знак. Војска угарско-пољског савеза поставила се према Турцима у облику лука. У средишту су били краљ Владислав и Хуњади. Десним крилом командовали су, између осталих, папски легат Чезарини и хрватски бан Никола Талоци. Лево крило водио је Хуњадијев шурак Михаљ Силађи. Иза средишта била су постављена борбена кола (вагенбург) која је бранило око 600 чешких и немачких бораца. Са супротне стране, Турци су на свом левом крилу имали анадолску војску и акинџије, а на десном крилу румелијску војску с коњаницима спахијама.
Султан се с јаничарима налазио у средини, посматрајући с једног трачког тумула (брега) битку. Константин Јаничар описао је организацију турског центра:
„А војска царског двора овако се уређује: дворски коњаници стоје поред цара, пред њим јаничари, а за њим камиле, а око њих свуда се начини јарак и бедем; испред јарка велики штитови у земљу су побијени.” Битка је почела борбом на десном крилу Хуњадијеве војске. Напади и повлачење смењивали су се попут морских таласа. Прво су, након првог напада, турски лаки коњаници почели да „беже” увлачећи хришћанске гониоце (одред Талоција) у класичну турску замку. Следећи противнапад турске коњице угрозио је хришћанско десно крило које се практично распало и разбежало. Тада је Хуњади на десну страну упутио резерву и одред Влаха који су успели да одбију и растерају турске коњанике.
Sa-Kosova-Janko-3Међутим, Власи су у прогону турске војске отишли далеко и налетели на комору, коју су почели да пљачкају. Заборавили су да битка није готова и сами себе искључили из даље борбе.
Одлучујући тренутак наступио је када је лево крило хришћана почело да попушта. У општом метежу, Хуњади је решио да се лично укључи у борбу на челу својих најбољих јединица. Оставио је младог краља Владислава саветујући му да сачека његов, Хуњадијев, повратак. Иако је успео да с коњаницима преокрене прилике на левом крилу, није могао да утиче на оно што се даље дешавало у средишту.
Нестрпљиви млади краљ, сматрајући да битку може лично да реши – директним хватањем или убиством султана кога је добро видео на супротном брегу – одлучио је да са својих преосталих 500 пољских коњаника крене на 10.000 јаничара који су били султанова заштитница.
Даље догађаје нам прича добро обавештени Константин Јаничар:
„Тада краљ без оклевања крете право на њих (на јаничаре). Спустивши кациге, прихвативши се копаља, хитро су к њима у трку јурили, хотећи да их брзо коњима погазе и униште, видећи да су пешаци. И хитајући тако, не видећи јаруге, падали су у њих да су се сви јаркови њима напунили. Краљ Владислав је ту остао у том кланцу… И један јаничар набаса на краља не знајући да је то био он… Угледавши тада дивно оружје, на кациги перјаницу са скупоценом копчом, одсече му главу… однесе пред цара и бацивши је пред њега рече: Срећни господару, ово је глава некаквога твог знаменитог непријатеља…”
Ко је крив?
Вративши се натраг након успеха на левом крилу, Хуњади је с ужасом схватио да је у међувремену изгубио краља. Покушао је више напада на јаничаре, не би ли барем извукао владарево мртво тело. Међутим, сама маса турске војске постепено је превладала све напоре и храброст хришћана. Хуњадију није преостало друго него да се повуче. Битка је била изгубљена, уз тешке губитке на обе стране. Поред краља, погинули су и папски легат Чезарини, као и многи други племићи. Процењује се да је хришћанска војска изгубила више од половине војника (око 12.000) док су турски губици били још већи. Султан Мурат II дуго није могао да поверује да је однео победу. Мислио је да је разбио само хришћанску претходницу и да ће главнина војске тек стићи. Стога је још цео дан држао војску на окупу и у приправности, што је многим војницима хришћанске војске омогућило да се спасу.
Папа Пије II у једном писму овако је описао битку код Варне:
„Тако жестока битка је ретко икада била вођена између смртних људи. Дуго је њен исход био неизвестан, јер су две стране биле равноправне… На крају, Турци су победили, можда зато што су били храбрији, или што им је било досуђено да победе, или зато што су били бројнији…”
Хуњади пораз приписује „гресима” хришћана (јер је Бог тај који одређује исход битке), али уз то даје и конкретно објашњење: „…тек је залазак сунца зауставио погибију. Пораз у бици наступио је због сталног наиласка таласа непрегледног мноштва које нас је нападало; повукли смо се не зато што смо били поражени, него смо били бројчано надвладани и раздвојени једни од других…”
Пораз на Косову
sa-kosova-janko (1)Хуњади, кога су многи кривили за пораз код Варне и краљеву смрт, постао је након повратка у Угарску намесник земље (у име малолетног Владислава Посмрчета) и наставио борбу против Турака. Већ следеће, 1445, године налазимо га на Дунаву, како уз помоћ бродова из Бургундије покушава да освоји Никопољску тврђаву. У лето 1448. године на челу мале војске састављене од Мађара, Чеха, Пољака и Влаха кренуо је преко Србије на Турке. Није се освртао на забрану деспота Ђурђа да прелази преко српских поседа. Прошавши кроз клисуру која се од тада назива Јанкова клисура (између Копаоника и Јастрепца), спустио се у долину Топлице, па одатле на Ситницу, код Приштине. На легендарном Косовском пољу Хуњади се, октобра 1448. године, сударио с много јачом турском војском коју је (као и у првој косовској бици) поново водио султан по имену Мурат (II).
Друга косовска битка трајала је три дана, али с резултатом сличним оном код Варне. Другог дана Турци су напали хришћане с леђа, а влашке трупе прешле су на турску страну. Трећег дана Хуњади је напустио бојиште („прошао као Јанко на Косову”) остављајући за собом заштитницу од бојних кола која су до последњег храбро бранили Чеси и Немци. У повратку Хуњадија је на неко време заробио деспот Ђурађ Бранковић, коме је морао да надокнади штету коју је његова војска учинила у проласку Србијом. Деспот је, међутим, одбио да Хуњадија препусти Турцима, већ га је, након исплате откупа, ослободио. Повремено савезници, а повремено супарници, Хуњади и деспот Ђурађ поново ће се заједнички борити приликом херојске одбране Београда, 1456. године. Султан Мурат II умро је 1451. године у 47. години. Наследио га је син Мехмед II, који ће ускоро добити надимак Освајач. Порази код Варне и на Косову имали су тешке последице по напоре да се Балкан одбрани од Турака. Девет година након Варне, турско освајање Цариграда (1453) зауставило је дах Европи. У току следеће две деценије након битке код Варне, Турци су освојили и Србију (1459), Мореју (1460) и Босну (1463/1464).
(magacin.org)

уторак, 18. јун 2013.

Дигитализоване књиге о Смедереву и околним насељима


Дигитализоване књиге о Смедереву и околним насељима



klik na naslov

Дигитализоване књиге о Пироту и околним насељима





klik na naslov