KONZERVATORSKI TRETMANI
KONZERVATORSKI TRETMANI NA KERAMICI I PORCELANU
Keramika je najzastupljeniji materijal u
arheološkim zbirkama
naših muzeja, tako da je i najveći broj predmeta
konzerviranih u
„Dijani“ izrađen od keramike. Veći deo ovih
predmeta pripada
zbirkama Narodnog muzeja u Beogradu. „Dijana“
takođe sarađuje sa
muzejima i arheološkim lokalitetima u Srbiji,
koji imaju potrebu za
konzervacijom i restauracijom predmeta od
keramike (Muzej grada
Beograda, Arheološki institut u
Beogradu, Muzej savremene umetnosti,
Muzej Srema, Narodni muzej u Kruševcu,
...)
Konzervacija i restauracija arheoloških predmeta
od keramike,
pečenih na niskoj i visokoj temperaturi,
primenju je se na predmetima
koji potiču iz neolita, bronzanog i gvozdenog
doba, grčkog i rimskog
perioda, ranog i kasnog srednjeg veka.
Osim na arheološkom materijalu, konzervatorski
postupci i
restauratorski tretmani, primenjuju se i
na modernoj i savremenoj
keramici (majolika, fajans, porcelan, itd).
KONZERVATORSKI TRETMANI NA STAKLU
U „ Dijani“ se nalazi jedina radionica u
našoj zemlji koja ima
potrebnu opremu i materijale za konzervaciju
i restauraciju stakla.
Konzervatorski tretmani arheoloških predmeta
od stakla primenjuju
se na predmetima koji potiču iz grčkog, rimskog
i srednjovekovnog
perioda. Većim delom pripadaju zbirkama Narodnog
muzeja u
Beogradu, ali i zbirkama mnogih muzeja u
Srbiji (Muzej grada
Beograda, Narodni muzej u Kruševcu, Aheološki
institut u Beogradu,
Narodni muzej Zaječar, Narodni muzej u Čačku,
Katedrala Sv. Trifuna
u Kotoru...).
Osim arheološkog stakla, konzervatorski postupci
primenjuju se i na
predmetima izrađenih od modernog i savremenog
stakla.
KONZERVATORSKI TRETMANI NA MOZAIKU
Program konzervatorskih tretmana antičkih
mozaika se sprovodi kroz
konzervaciju mozaika iz kasnoantičke zbirke
Narodnog muzeja u Beogradu, koji
potiču sa lokaliteta Kosmaj. Program konzervacije
antičkih mozaika je deo
programa saradnje Narodnog muzeja, odnosno
„Dijane“ sa Muzejom antike Arla
i Provanse, koji se realizuje uz pomoć Francuskog
kulturnog centra u
Beogradu.
Ovaj projekat ima višestruki cilj : treba
da spreči dalje propadanje
mozaika i da pripremi mozaike za izlaganje
i njihovo uključivanje u stalnu
muzejsku postavku nakon rekonstrukcije Narodnog
muzeja; i da se kroz rad na
konzervaciji kosmajskih mozaika kontinuirano
vrši obuka iz oblasti konzervacije mozaika u
muzejima.
KONZERVATORSKI TRETMANI NA ĆILIBARU
U Odeljenju za preventivnu zaštitu “Dijana“,
u Narodnom muzeju u
Beogradu, od 1999. godine radi se konzervacija
arheoloških predmeta
od ćilibara. Do sada je tretiran materijal
sa sledećih lokaliteta:
Petrova crkva kod Novog Pazara, Trebenište
i Radolište kod
Ohrida (kraj VI i početak V veka p.n.e),
nekropola Guberevac na
Kosmaju (I-II vek), Sirmium (I-V v.n.e), Viminacijum (I-V v.n.e.). Radi se o
predmetima izuzetne obrade i različitih namena:
prstenje, igle,
narukvice, ogrlice, statuete, i veliki broj
perli kako različitih geometrijskih oblika, tako i sa
predstavama životinjskih i antropomorfnih
figura, među kojima je i jedinstven nalaz
trapezoidnih pločica iz Novog Pazara, koje
su sa obe strane ukrašene mitološkim predstavama,
urezanim u plitkom reljefu.
Osim tretiranog materijala sa pomenutih lokalieta,
na izložbi “Magija ćilibara“, koja je održana
prošle godine u Narodnom muzeju u Beogradu,
bio je prezentovan i materijal sa drugih lokaliteta u
Srbiji i Crnoj Gori.
KONZERVATORSKI TRETMANI NA KOPIJAMA STEĆAKA
U Galeriji fresaka Narodnog muzeja u Beogradu
nalaze se 34
kopije srednjovekovnih stećaka i arhitektonske
plastike sa
teritorije bivše Jugoslavije, koje su izrađene
za izložbu
„Umetnost srednjovekovne Jugoslavije“ u Parizu,
1950.
godine. Stećci predstavljaju jedinstvene
hrišćanske,
nadgrobne spomenike. Tipološki, javljaju
se u formama
ploče, kovčega, krsta, obeliska,i dr. Neki
su ukrašeni
reljefima, dok se na nekima nalaze i natpisi.
Konzervatorske intervencije na kopijama stećaka
i
srednjevekovne arhitektonske plastike je
otpočeta u
novembru 2003. godine. Na kopijama je primenjen
kompletan
konzervatorski tretman–
čišćenje, dezinfekcija
alkoholom, dezisenkcija mikroorganizama,
ojačavanje jutom
i gipsom, restauracija oštećenih delova,
retuširanje, konsolidacija i rekonstrukcija drvenih
postolja.
Deo restauriranih kopija je trenutno
izložen u Galeriji fresaka.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.