Stari rimski grad
, glavni štab i centralna luka rimske flote osnovane u doba Flavijevaca
(Classis Flavia Pannonica),Taurunum,nazvan je od strane Franaka još u 7.veku
Malevilla,ali je ipak kroz vekove opstalo slovensko ime koje su mu dali Bugari
i Abodriti (Bodrići)-Zemun (u vizantijskim spisima – Zeugmin).
Veoma važno mesto
u provinciji Panoniji.zadržao je i povećao svoj značaj u srednjem veku,a
naročito prilikom krstaštkih ratova,što zbog stanovništva ( samo u vojnoj
posadi bilo je 7.000 ljudi,znači da je grad morao imati najmanje 20.000
stanovnika,dok je tada Pariz imao oko 3-4 hiljade stanovnika,ukupno ),a
najviše zbog bogatstva svojih
tržnica na kojima su krstaši snabdevali
svoje trupe,a Zemun je imao tu čast da bude skoro geografski tačno na polovini
puta između Italije i Male Azije.
Tako je bilo i sa
prvom pravom krstaškom vojskom koja je 1096.godine krenula u Jerusalim da
oslobodi Hristov Grob,i to pod komandom pustolovnog viteza Valtera od
Sansavera,a za njim je,odmah,sa drugom vojskom odrpanaca,lopova i protuva svih
vrsta, krenuo i Petar iz Amijena,zvani „pustinjak“ (Heremita).
Zemun,do tada
rimski municipijum i ,bez obzira na taj
status manji od kolonije, jedan od glavnih vojnih štabova,izbio je u prvi plan
sa ,do tada,manje poznatim mestom Frankavilla (u prevodu „Franačko naselje“)
kod danasnjeg Manđelosa na Fruškoj Gori,jer su veliki gradovi u Sremu ,Sirmium
(Sremska Mitrovica),Bassianae (Donji Petrovci) i Bonnonia (Banoštor), bili potpuno razoreni,iako su bili među većim
gradovima čitave rimske imperije,a sam Sirmijum jedna od prestonica carstva.
U blizini
Manđelosa,i u selu Grgurevci i danas je potpuno sačuvana podzemna krstaška
građevina iz 11.veka,ali na to skoro niko ne obraća pažnju,pa polako zarasta u
korov i zaborav ,iako u ovom 21.veku
takve stvari treba da izađu na svetlost dana,bar zbog turizma,jer slične
građevine zbog krstašai templara sve
više privlače turiste.
Stara slava
Sirmijuma,naglo je nestala,i tadašnji pratilac Petra iz Amijena,istoričar
Ansbert,zabeležio je:
„...od
nekadašnjeg slavnog grada Sirmijuma,ostale su samo bedne ruševine,a ruševine
carske palate najlepše su posle onih u Rimu...“
Putujući
starim i glavnim rimskim kopnenim puitem
(Via Orientis),kroz Srem,koji je vodio iz
Italije za Orijent,Valter od Sansavera stigao je u Zemun.
Odmah je
angažovao ljude za nabavku čamaca i splavova da svoju mnogobrojnu vojsku
prebaci preko Save u Beograd,i to je uspeo da uradi bez većih teškoća kod
lokalnog stanovništva.Pošto je znao da je u Beogradu moguće kupiti manje zaliha
za vojsku nego u Zemunu,odlučio je da 16 vojnika ostavi u tadašnjoj Malevili,da
kupe nešto oružja,hrane i drugih potrepština kako bi njegova vojska nastavila
put za Jerusalim bez većih problema.
Valterovi
vojnici,posle nabavke,svratiše u jednu zemunsku krčmu i zapodenuše neku kavgu
sa lokalnim stanovništvom.Brojniji Zemunci ih premlatiše,skinuše do gola,i
isteraše iz grada,a njihovu odeću su okačili na gradske bedeme.
Goli i pretučeni
krstaši su nekako uspeli da se dočepaui Beograda, izazvali su uzbunu u
celokpunoj krstaškoj vojsci.Jedva je Valter uspeo da smirim svoje razjarene
vojnike da se ne vrate u Zemun i osvete osramoćene drugove,već su nastavili put
dalje,kroz Moravsku dolinu,ka Konstantinopolju.
Posle ovog
događajaja na scenu je stupila čuvena latinska spletka i zapadnjačka propaganda
putem laži i prevara,kada žele da speru sramotu koju,obično,sami izazovu.
Petar pustinjak
je u to vreme logorovao sa svojom „vojskom“ u Frankavili (Manđelos),a to mesto
bilo je naseljeno isključivo Francima,čiji su neki rođaci živeli u tadašnjoj
mađarskoj (ne vizantijskoj,što je česta greška kod današnjih istoričara)
Malevili (Zemunu).
Glas o sramoti
Valaterovih vojnika brzo se proširio do Frankavile,ali sa mnogo uveličanijim
opisom događaja.Franački kolonisti su Petru preneli da je zemunska posada do
nogu potukla krstašku vojsku,a da je
zapovednik Beograda u dosluhu sa zemunskim zapovednikom odlučio da to isto
uradi sa Petrovom vojskom kada dođe u njihovo područje.
Kakva dreka i
kakva laž za zaslužene batine samo šesnaestorice vojnika.A i bezveze je
očekivati da bi vojska odrpanaca koju je predvodio zlikovac Petar mogla da
osveti elitne krstaške vitezove da su kojim slučajem stvarno kompletno postradali,već se radilo samo o želji za pljačkom ,ubijanjem i razarenjem
armije probisveta i kriminalaca žednih krvi i plena,kakav je bio i sam zlikovac
Petar iz Amijena.
Pošto je čuo
takav glas,Petar je odmah digao svoju takozvanu vojsku iz Frankavile,i preko
Arpatarla (Ruma) i Butalia (nekadašnje Basijane kod donjih Petrovaca) krenuo za
Zemun,u koji je stigao posle tri dana marša.
Prvo što je video
bile su haljine krstaša koje su Zemunci okačili na gradske bedeme.Petar je tada
poverovao,ili se samo pretvarao,što je verovatnije,da su vesti kolonista bile
istinite i naredio je juriš na grad,koji to,u tom trenutku,to nije ni očekivao.
Zemunci su
mislili da je ta bezalzlena svađa između njih i krstaša bila sve ,samo ne povod
da se napadne grad.Nisu mogli ni da pretpostave da im se sprema nešto mnogo
gore,a to je masakr skoro celokupnog stanovništva.U posadi Zemuna bilo je tada
oko 7.000 ljudi koji su mogli uspešno da odbrane grad od ovih probisveta,ali
oni nisu ni slutili da će ih krstaši napasti.Zbog toga su Petrovi vojnici
zauzeli grad skoro bez otpora.
Gradska vrata
su,doduše, našli zatvorena,i pošto im Zemunci nisu dozvolili da uđu u
tvrđavu,krstaši kišom strelica rasteraše nekoliko branilaca što su se na brzinu
iskupili da brane bedeme.
Jedan od krstaša
nađe pred gradskim vratima lestvice koje su služile za popravku bedema (Petrovi
drpanci nisu imali ni opsadne sprave) .pa se za zastavom u ruci popeo na
gradske zidine.
To je bio čuveni
megdandžija i lokalna baraba,neka vrsta junaka u toj, na brzinu sakupljenoj
vojsci,neki vitez Gotfrid.Neki kažu da je to u stvari bio onaj čuveni Gotrfid
Bujonski (to nam napominje već pomenuti istoričar i očevidac ovih događaja,
Ansbert),siromašni vitez ,kabadahija i osnivač templarskog reda.
Za njim se na
bedeme popeo Rajnhold iz Brajza,a za ovim vitezom i ostali krstaši.
Kada su prešli
preko zemunskih bedema,otvorili su kapiju kroz koju pohrliše stotine teško
naoružanih krstašklih oklopnika sa hiljadama odrpanaca željnih pljačke.Usled
velike panike u gradu posada je jedino mogla da pruži otpor u uzanim ulicama u
kojima se uskoro zametnu velika bitka.
Mahniti krstaši ubijali
su sve što su zatekli,i staro i mlado,i žene i decu,njima je bilo svejedno i
sve su bacali pod mač.Neki građani su bežali prema Dunavu,i tu su izbegli
surovu sudbinu ukrcavši se na lađe i čamce u zemunskoj luci.Drugi su se popeli
na breg što strmo pada u reku (današnji Gardoš) i kada su ktrstaši tamo
pristigli počeše sami skakati u reku.
Na Gardošu
(Gard-grad) tada izgibe oko 3.000 ljudi.
Kako su ulice
bile uske,a tako i izlaz na dunav,usled silne panike mnogi se pogušiše i u
silnoj gužvi mnogi izgiboše od svojih sopstevnih sugrađana.
Sve što je ostalo
u varoši,krstaši su stavili pod mač ili žive bacili u Dunav.Taj strašan pokolj
trajao je samo nekoliko časova i izginulo je oko 8.000 Zemunaca,skoro sve što
nije uspelo da pobegne preko Dunava.Grad je potpuno uništen i
iskorenjen,letopisci navode da je,od Zemuna do Beograda,Dunav bio nekoliko dana
pun leševa i krvi.
Pošto su čuli da
je ugarski kralj pokrenuo veliku vojsku da ih kazni zbog pokolja
Zemunaca,krstaši po svom običaju (veoma „viteškom“) pobegoše,i to na teritoriju
Beograda,tada pod vizantijskom vlašću.
Petrova
prethodnica koju je vodio francuski vitez Gotije sa četiri sina i oko 15.000
ljudi,počela je da pljačka okolinu Beograda i otima stoku.
Uskoro,u gustim
moravskim šumama pogibe sam vitez Gotije,a Petar iz Amijena zbog toga razori i
grad Niš,iako je Niški zapovednik pomagao krstaše i oni su na to dobro delo
uzvratili potpunim razaranjem vizantijskog Niša.Madjutim,Vizantinci napadoše
zlikovca i krvoloka Petra pustinjaka i
on sa teškim gubicima nastavi dalje,ali nikoga više nije provocirao i napadao.Ali
je izgubio život negde u Maloj Aziji,pre nego što je i ugledao Svetu Zemlju.
O ovim krstaškim
pohodima kroz srpske zemlje,dva najčuvenija svetska istoričara za krstaške
ratove,E.Gibon i G.Kaufman ,imali su samo najgore reči.
Gibon ih je
nazvao „životinjama bez razuma i čovečnosti“,a Kaufman da su bili „poruga na
verske i religiozne ciljeve,koje su uzeli za plašt.“.
Kasniji masakri
koje su počinili osvajanjem Jerusalima,ubijajući i Hrišćanske (pravoslavne i
katoličke) sveštenike i vernike i to stravičnim mučenjem,tražeći samo jedno –
blago,svedoče o pravom karakteru takozvanih „krstaških“ ratova.
Po nekim
istoričarima Saladin je osvojio
Jerusalim zahvaljujući pomoći i Vizantije i samog papskog legata koji nije
mogao više da gleda njihova nečasna dela.
Kao najveći
vrhunac preispoljenosti,laži,prevara,krvoprolića i svega najgoreg u ljudskom
rodu,Petar pustinjak iz Amijena je proglašen za svetitelja!!!
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.