Godine 558.
Vizantinci su upoznali Avare,turski nomadski narod,koji je uputio poslanike na
carski dvor u Konstantinopolju,hvaleći se tom prilikom kako su ni najveći i
najjači narod na svetu,iako su pobegli od drugih turskih naroda
(Pečenjega,Kumana i Oguza), i njihovo ime značilo je na jednoj varijanti
turskog jezika “begunci“.
Ubrzo su Avari
upali na vizantijsku teritoriju zahvaljući Langobardima,koji su u Sremu
ratovali sa Gepidima.
Langobardi su
stupili u savez sa Avarima koji su potpuno porazili Gepide 567.godine
i,zahvaljujući odlasku Langobarda u Italiju,zauzeše ceo Srem i tu smestiše
svoju prestonicu na brdu Banstol (od njihovog kagana Bajana je i nastala titula
ban),kod današnjih Sremskih Karlovaca.
Gepidski kralj
Kunimund pobegao je u Dakiju Slovenima ,a vojskovođa Usdibad u
Konstantinopolj,sa svim gepidskim blagom.
Mesto prestonice
Avara i njihovog čuvenog vođe kagana Bajana poznato nam je zahvaljujući ratu sa
Francima tokom 7.veka,kada su Franci po naređenju furlanskog markgrofa,a pod
komandom slovenskog zapovednika Vojnomira (u analima Woinimir),osvojili
kaganovu prestonicu,poznatiju u analima kao Hring,jer je bila ograđena sa devet
krugova rovova i palisada i odneli, po rečima Ajnharda, oko 75 tona zlata (po
nekima i preko 100) koje su Avari sakupljali skoro dva veka.
Ali Franci nisu
prelazili Dunav,već su ostali u Sremu i od te teritorije stvorili svoju
pograničnu oblast i nazvali je Avarska marka.Tako da neke spekulacije o avarskoj
prestonici na drugim mestima padaju u vodu,jer je poznato da je samo Srem bio
pod njihovom vlašću,a ne Banat ili Bačka.
Franci su
ostavili trag koji je opstao do danas u imenu Fruške Gore (Franci-starosrpski
Fruzi).
Iako je redovno
dobijao danak od vizantijskih careva,u iznosu od 100.000 zlatnika
godišnje,Bajan je ipak,579.godine poslao glasnike na dvor cara Tiberija
II,tražeći da mu se preda grad Sirmijum.
Poznat nam je i
Tiberijev odgovor:
„Idite i recite
svome knezu da bih mu radije dao jednu od svojih kćeri,a imam ih dve,nego što
ću mu svojevoljno predati Sirmijum!“.
Bajan je i pre
ovog odgovora opkolio grad i počeo veoma opsežne pripreme za opsadu,što je
podrazumevalo gradnju dva mosta sa obe strane grada,kako bi presekao dovod
namirnica i pojačanja rekom Savom.
Ostaci istočnog
mosta otkrio je krajem 19.veka Ignjat Jung,a zapadni most je,u stvari,već
postojeći rimski,koji se pružao preko reke i povezivao grad sa savskom adom
Karbonarijom i današnjom Mačvom.
Čuvši za
očekivani neuspeh poslanstva,Bajan je naredio svojoj avarskoj konjici i
slovenskoj pešadiji da počnu sa besomučnim jurišima na grad.
Posle dve godine
bezuspešnih napada i opsade,581.godine avarskim poglavicama i ratnicima postalo
je jasno da grad neće osvojiti bez mnogo krvi i napora.Bilo im je neshvatljivo
da je Sirmijum nalazio snage da se i dalje ogorčeno brani,iako je tako dugo bio
pod opsadom,potpuno opkoljen i odsečen od sveta.
Pošto je
prethodni zapovednik vizantijske vojske u Sirmijumu ,Bonos,poginuo,odbranu je
preuzeo visoki carski oficir Teognis.
Uskoro je kagan
Bajan pozvao Teognisa na razgovor koji je upriličen na jednoj od savskih
ada-Kasiji ili Karbonariji.
Bajan je stigao
na adu i seo na presto od zlata i dragog kamenja,pošto je ,kao i svi varvari i
skorojevići,voleo da se razmeće svojim bogatstvom.
Pred njegovim
licem i telom su Avari držali štitove da ga ne bi pogodile neprijateljske
„zalutale“ strelice,jer on sam nikada nije držao zadatu reč,pa je mislio da ni
ostali to ne rade.
Teognis je stao
malo dalje bez ikakve zaštite,a tumači na ovim pregovorima bili su panonski
Huni,preostali posle Atiline najezde.
Evo šta je o ovom
susretu napisao vizantijski istoričar Menandar:
„Bajan reče da
Romeji treba da mu bez borbe predaju Sirmijum,jer nije ostalo više nikakvo sredstvo
da grad ne bude osvojen.Osim toga,on će vrlo brzo pasti usled nestašice
životnih namirnica jer,prvo,putevi za dovoz žita su zatvoreni,a drugo,avarska
sila neće odustati od rata dok joj grad ne padne u ruke.“
Teognis je odbio
da preda Sirmijum,i borbe su nastavljene.
Ali pomoć nije
mogla da dođe,jer je car bio upleten u iscrpljujući rat sa Persijom i sve
raspoložive vojne trupe poslate su na reke Tigar i Eufrat.
Igrom slučaja
posedujemo i reprezentativni nalaz koji svedoči o avarskoj opsadi Sirmijuma,a
radi se o jednoj rimskoj opeki koju je u svojoj bašti pronašao neimenovani
mitrovački građanin 1893.godine,i predao je jednom od najvećih i
najznamenitijih arheologa u istoriji,dr Josipu Brunšmidu.
Dr Brunšmidje
spasao mnoge nalaze od propadanja,a bio je veliki poštovalac istorije Srema i
srpske istorije uopšte,tako da je,iako Hrvat,sve svoje radove pisao
ćirilicom,koju je izuzetno cenio (i autor ovog teksta u svojoj kolekciji
poseduje nekoliko njegovih originalnih radova).
Opeku
je,verovatno još nepečenu,svojim tekstom ukrasio nepoznati sirmijumski
sveštenik ili vojnik,i to kratko pre konačnog pada grada.
Po
Menandru,građani Sirmijuma počeli su da se hrane neprirodnom hranom-ljudskim
leševima,psima,mačkama i pacovima.
A taj građanin
Sirmijuma je na pomenutoj opeki ,uz crtež reke i grada,zapisao:
„Hriste
Gospode,pomozi gradu i zaustavi Avare,zaštiti Romejsko carstvo i onoga koji je
ovo napisao,Amin.“.
Pomoć međutim ,nije stigla-ni sa neba ,ni iz
dalekog Kondstantinopolja i Sirmijum je uskoro morao da se preda,posle
trogodišnje opsade,582.godine,ta godina je i označila kraj antičke kulture u
Sremu.
Jedan
spis,pronađen u Siriji, opisuje ulazak Avara u grad.Oni su u Sirmijumu ugledali
strašne prizore: stanovništvo je bespomoćno ležalo po ulicama i umiralo od
iscrpljenosti i gladi.
I tada ,svedoči
spis :
“Avari se sažale
na građane i siđu sa svojih konja.Kao Samarićani iz biblijskog teksta počeli su
da služe one najslabije kobiljim mlekom...“
Avari su
poštedeli građane i branioce Sirmijuma,ali svi su morali da napuste grad,a od
imovine im je dozvoljeno da ponesu samo po jedan ogrtač.
Imamo i do naših
dana sačuvana svedočanstva o tome gde su se iselili stanovnici Sirmijuma.
Jedan deo je
otišao u Dalmaciju,u grad Salonu,gde su pronađena dva nadgrobna spomenika
bivših stanovnika nekadašnje panonske metropole: na jednom je pomenuta
Ioanna,opatica rođena u Sirmijumu,a na drugom devojčica Dominika.
Drugi stanovnici
su otišli u različite krajeve rimske imperije,neki su se smestili na obali
jezera Garda u Italiji gde i danas postoji mesto Sirmione,drugi su otišli u
Makedoniju,blizu Đevđelije,u mesto Sermenin,a jedan deo u Metohiju,u mesto koje
je u srednjem veku nosilo ime Vlasi Sermijane (Rimljani iz Sirmijuma),a
kasnije je to selo preimenovano u
Đuraševići.
Istoričar
Menandar,inače učesnik svih događaja i građanin Sirmijuma (još jedan veliki
istoričar bio je sirmijumski građanin – čuveni Aurelije Viktor), ostavo je
svedočanstvo i o čuvenim termama cara Licinija.On navodi da su terme bile
daleko više od gradskih zidina i da su,kao osmatračnica,služile odbrani
Sirmijuma.
Ne smemo
zaboraviti ni tadašnjeg sirmijumskog episkopa,Svetog Sebastijana,koji je bio
lični prijatelj pape Pelagija i uspeo je da spasi skoro sve Svete mošti
sirmijumskih Svetitelja i Mučenika:
Svetog
Irineja,Svetog Dimitrija,Svete Anastasije,Svetog Hermagore,Svetog Montana,Svete
Bazile,Svetog Sinerota,Svetog Amvrosija,Svetog Maksimina,Svete Maksimine,Svetog
Sekunda,Svetog Simplicija,Svetog Klaudija,Svetog Kastorija,Svetog Nikostrata,Svetog
Simplicija...i jos mnogo drugih,a među njima i najsvetije mošti prvih
sirmijumskih episkopa,učenika Svetih apostola Petra i Pavla,Svetog
Epeneta,Svetog Tita i Svetog Andronika.
Sveti Sebastijan
je najveći deo izbeglištva proveo kao papin lični izaslanik u
Konstantinopolju.Kasnije je proglašen za svetitelja tada jedinstvene
Pravoslavne crkve,daleko pre rimske šizme,ali je kod nas potpuno zaboravljen.
Jovan Efeski je
zapisao da je,usled silnog potkopavanja temelja zgrada radi potrage za
zakopanim blagom,grad 583.godine zahvatio požar koji Avari nisu uspeli da ugase
i-Sirmijum je uništen.
Čak je
zgarište,593.godine,Avarima poslužilo za vojnički logor,a početkom 7.veka
,kagan Bajan je tu naselio vizantijske zarobljenike.
Avarsko osvajanje
Sirmijuma nije bilo jedno obično osvajanje grada,već je značilo kraj antičke
civilizacije u Panoniji i skoro celom Iliriku.
„Svedok“ avarskog
prisustva i osvajanja Sirmijuma je i čuveni avarski zlatni pojas,pronađen u
blizini sela Čalma na Fruškoj gori,koji je pripadao ili kaganu Bajanu ili nekom
od njegovih sinova (što je verovatnije jer je zapisano da su mu se u
jednom danu u močvari udavila sedmorica
sinova,a mesto nalaza je nekada bila močvara),i taj pojas spada i najpoznatije
arheološke nalaze pronađene na teritoriji Srbije.
avarski zlatni pojas iz Srema
avarski zlatni pojas iz Srema
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.